Sunday 8 March 2015

Arkea ja juhlaa

Nyt aion tähän alkuun poiketa vähän blogin aiheesta (en kyl tiiä onks tällä oikeesti ees aihetta) ja avautua mua ärsyttävästä asiasta. Jos naistenpäivästä avautuminen ei kiinnosta, niin hyppää suoraan kahden seuraavan kappaleen yli.

Miks naistenpäivä on Bulgariassa kansallinen vapaapäivä ja miks sitä ylipäätään vietetään? Tänä vuonna päivä sattu sunnuntaille, mut muillekin viikonpäiville sattuessaan naistenpäivä on vapaa. Mä en ymmärrä miks tää on niin tärkeä päivä, että se pitää saada vapaaks. Kaiken lisäks justhan meillä oli maanantai ja tiistai vapaana Baba Martan vuoksi.

Naistenpäivähän ei ole tarkotettu naikkosten hemmotteluun ja niille lässyttämiseen, vaan on alunperin tasa-arvon edistämisen päivä. Voi olla, ettei Bulgariassa tasa-arvo oo vielä niin vahvoissa kantimissa kun esimerkiks Suomessa, mutta koen että ainakin Suomessa ja valtaosassa muistakin länsimaista naistenpäivä on ihan turha. Mun mielestä voitais ennemmin viettää tasa-arvonpäivää jos jotain välttämättä halutaan viettää, sillä eihän tämäkään oo oikeudenmukaista et ainoastaan naistenpäivää juhlistetaan (ootteko muka kuullu että miestenpäivää vietettäis valtakunnallisesti?) ja ystävänpäivänäkin ainoastaan naisia lellitään. Henkilökohtasesti mua ärsyttää sekä ystävänpäivä, että naistenpäivä, koska ne on tosi turhia ja kaupallisia juhlia, joiden tarkotus vaikuttaa nykyään olevan ainoastaan antaa naisille syy valittaa hemmottelun ja lahjojen puutteesta.

Viikonlopun kunniaks voisin äskeisen avautumisen lisäks kertoo vähän mun vapaa-ajasta täällä. Taisinkin jossain aiemmassa postauksessa jo kertoa, et oon vapaa-ajalla enimmäkseen kirjotellu blogia, kattonu koneelta sarjoja ja vaan hengaillu. Voisin kertoa tästä viikonlopusta, joka avaa varmaan vapaa-ajanviettoa täällä aika hyvin.

Perjantaina meillä oli koululla oppilastoimikunnan järjestämä Holi Festival, joka on hindujen värien juhla. Sisäänpääsy makso kaks levaa eli euron ja siihen kuulu intialaista ruokaa ja juomia. Sisääntullessa kaikkien naamat sotkettiin värikkäillä maaleilla. Oli pahaa boolia ja tequilakin on yhtä pahaa kaikkialla.. Fiilis oli kun ala-asteen diskossa konsanaan, tosin ala-asteella ei juotu alkoholia. :D Kummallisinta illassa oli se, kun tuntemattomat intialaiset halus ottaa mun kanssa yhteiskuvia. Lisäks mua sanottiin venäläisen näköseks, en kuulemma näytä suomalaiselta.. Koululta jatkettiin baariin jossa otettiin yhdet ja sitten käveltiinkin kiltisti räntäsateessa takaisin asuntolalle. Mun aiemmin kämpille ostama vodkapullo ei päässykään vielä tositoimiin kun kaikki oli juonu jo ihan tarpeeks ja oli tosi väsyneitä tänne tullessa.


Tää on yks ainoista kuvista perjantailta missä mä oon, pahottelut laadusta ja hienosta rajauksesta!

Yleisen hengailun lisäks oon yrittäny lenkkeillä ja eilen kävin ekalla tanssitunnilla. Yks meidän koulussa opiskeleva ukrainalainen tyttö päätti ryhtyä järkkää tanssitunteja. Hän on tanssinu jotain 15 vuotta ja hitto et veti hyvin eilisellä dance hall / hiphop -tunnilla! Hyvä et pääsin tänään sängystä ylös kun jalat oli niin kipeenä. :D Oon harrastanu pari vuotta tanssia joskus kun ikää oli varmaan 8-13 ja tykkään tanssimisesta vieläkin. Sinänsä hassua, etten tykkää tanssia baarissa ainakaan selvinpäin..



Tänään oon vähän järjestelly paikkoja ja käytiin mun Bukarestin matkaseuran kanssa kahvilla ja shoppailemassa, sekä toisen tytöistä kans jatkettiin vielä syömään. Ulkona oli törkeen kylmä tuuli, mut onneks hyvä ruoka ja uudet kengät lämmittää! Tän postauksen kirjottamisen jälkeen yritän opiskella vähän espanjaa. Suoraansanottuna en oo kyl juurikaan opiskellu vapaa-ajalla, sillä kaikki muu tekeminen on paljon kivempaa. Ei onneks oo tarvinnukaan tehdä paljoo hommia kotona, katotaan tätä tilannetta uusiks sit toukokuun alussa kun tentit lähenee. :D

Tällasta Bulgariassa siis! Ulkona vietetty aika varmasti lisääntyy huhti- ja toukokuussa sekä tekeminen muutenkin, kun kelit lämpenee ja tulee matkustettua lisää.

PS. Mua voi seurata Instagramissa @venlakek ja blogia Blogilistassa.

2 comments:

  1. Ystävänpäivä on Bulgariassa samaan aikaan "viinipyhimyksen" juhlapäivä (Trifon Zarezan), jota on vietetty paljon kauemmin kuin ystävänpäivää, olis hauska tietää kuinka moni juhlii tuota vanhaa perinnettä uuden "länsimaisen" sijaan! :)

    Bulgariassa ei ole erillistä äitienpäivää, Naistenpäivä on samalla sekä naistenpäivä että äitienpäivä, tästä varmaan juontuu päivän merkittävyys :) Ja muuten, on bulgaarinaisilla syytäkin juhlaan: EU:n pienimmät palkkaerot miesten ja naisten välillä! http://www.novinite.com/articles/167005/Bulgaria+Shows+Gender+Pay+Gap+Below+EU+Average

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tästä viinipyhimyksen päivästä en ollut kuullutkaan! Ystävänpäivänä olin Varnassa ja siellä ainakin ainoastaan ystävänpäivä näky katukuvassa; oli sydänilmapalloa, kukkaa ja korttia. Monta sellaista kohtausta näkyi myös, kun mies antoi naiselle kukkia. Myöskään kukaan bulgarialainen koulukaverini tai opettajani ei maininnut tästä viinipyhimyksen päivästä, kun ystävänpäivästä keskusteltiin, joten luulenpa ettei sitä juurikaan vietetä.

      Juuri sunnuntaina keskusteltiin parin muun kanssa siitä, onko äitienpäivä täällä samaan aikaan kun naistenpäivä. Ainakaan kaverini paikallinen poikaystävä ei ollut muistanut äitiään mitenkään, joten pääteltiin ettei äitienpäivä oo samaan aikaan. :D Pienen googlettamisen tuloksena selvis, että niinpä se näkyy kuitenkin olevan, kiitos tästä tiedosta.

      Delete